Haha, Torsten, nu blev du ägd!

Ja, nu jäklar är han ägd*


On Sun, 15 Jun 2008, Inga kempe wrote:

Ärade SAOL,







Det förhåller sig så att jag behöver hjälp med bedömning i en
vadslagning. Läget är sådant att jag och min bror har slagit vad om hur
den kortare formen av "något" stavas. Min bror hävdar att det stavas
"nått" och jag själv hävdar att det stavas "nåt". Samtidigt är vi båda
lite tveksamma om man ens kan betrakta detta som ett ord, eftersom man
egentligen bör skriva "något". Hursomhelst; vi har frågat runt lite
grand, t ex stavar mamma "nåt", medan pappa envisas med att stava det med
apostrof "nå't", och min bror påstår att alla han känner stavar det
aktuella "ordet" med två t.







Nåväl, för att få ett korrekt domslut tänkte jag: Om någon vet svaret
så är det väl Svenska Akademin?






Om ni har tid, så är jag tacksam för svar,




Mvh
Inga Kempe



Hej!

Formerna "nån, nåt, nåra" är upptagna i SAOL13 med beteckningen <vard.>
Det stavas alltså med ett t utan apostrof.

Mvh
/Daniel Berg
SAOL-redaktionen
Se den du, Taliban-Torsten. Äran och colan är min! :')


*Att äga någon, eller bli ägd, är ett vanligt förekommande uttryck bland dagens ungdomar, och går inte att beskriva på annat sätt än att det är... ägt.

Kommentarer
Postat av: Åsa

HAHAHAHHA JAAA! Talibantorsten is going down!

Postat av: Moster

Äh, det hade ju jag kunnat svara på vet du ...



mänskliga versionen av SAOL

2008-06-17 @ 08:08:52
Postat av: FRIDA

JAG SA JU DET NANANA

2008-06-20 @ 11:13:02
URL: http://fridakaellberg.blogg.se/

Lovprisa inlägget här:

Namn:
För dig som älskar sparris

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback