Fjällsemester

Varför är det farligt att rensa fisk?
- Man kan gå vilse bland fjällen.

Apropå fjällen. Just där har vi varit. Och vilken vecka, kära vänner, vilken vecka!

För det första: Snö. Snö snö snö snö! Något vi knappt sett skymten av hemma. Men där fanns massor utav snö. En och en halv meter djupsnö på gården, gjorde givetvis att det första jag och syster gjorde så fort vi kom fram, var att kasta oss ut i snön och simma i den! Lycka, ack lycka.

På söndagen var det Vasaloppet som vi givetvis följde. När jag och Åsa sedan gav oss i väg på en liten tur insåg vi plötsligt att vi var Anders och Jörgen Aukland! Allt stämde så väl, till och med skidmärkena. Och där vi åkte längs skoterleden började vi spontant sjunga en duett:

// Jag är Anders och du är Jörgen
Jag är Jörgen och du är Anders
För vi är Auklands och vi är bröder
Ja vi är Auklands och vi är bröder

Jag är Jörgen och jag leder
Jag är Anders och jag jagar
Ja, jag är Anders och jag jagar
Men jag är Jörgen och jag vinner //

Oh yeah, snacka om dänga. Melodifestivalen 2009, here we come!

image206
Sen gav vi oss alla i väg på den årliga trippen till Sododalen. Vackra fjäll, vackra fjäll.

image207
På vägen upp hittade mina små bröder en fin störtloppsbana

image208
Synd Haraldo ;)

image209
Idolbild på fader vår

image210
Vackra fjäll. Vackra snö. Vackra värld.

image211
Vackra fjäll. Vackra snö. Vackra värld.

image212
Åsa och dasset

Jag, Åsa och Torsten valde att åka om Dalsvallarna när vi skulle hem. Oh hej, vilka backar! Tre syskon ner för ett fjäll, kan bli ganska kul. Vi åkte om intervaller på kanske 500 meter. Först kom Torsten, smidigt och snyggt nerför backen och tvärnitade snyggt. Sen kom Åsa, lite vingligare kanske. Och sist kom jag, ibland skrikandes, ibland fäktandes med armarna, ibland båda delarna. Men kul var det! Och mitt under nervägen hittade vi ett dass mitt i skogen!

Hålet.
När Torsten åkte nerför en fasansfullt brant backe såg han plötsligt ett stort hål i spåret! Med lite skicklighet lyckades han undvika hålet och bromsade sedan och vände sig om och ropade: "Åsa! Akta hålet!"
Åsa förstod dock inte vad han sa, och for rakt ner i hålet med ett skrik. Dock lyckades hon hålla sig på benen. Sedan vände hon sig om och ropade hysteriskt: "INGA!! ETT HÅL! AKTAAA! HÅL!! AAAAAAaaaAAH!"
Eftersom hon var så hysterisk så hörde jag förstås inte alls vad hon ropade, och for rakt ned i hålet jag med!

Visserligen ramlade jag den gången, och några andra med, men titta på detta:

RAMLINGSLIGAN 2008

Åsa - 12 fall
Inga - 9 fall
Torsten - 3 fall

image213
Vackra fjäll.

image214
Här ser ni den såkallade stavmannen.

image215
Kryssled.

image218
...och avslutningvis en bild på mig när jag precis räddat Åsas vante från att ätas upp av mörkret under trappen!


Ja... så var den fjällturen över. Längtar tillbaka till snön.

Vi såg inte en enda ren, men däremot en älg och en massa vita köttbullar som hoppade runt på fjället och sa: uhlölölöhuh! (Haraldos beskrivning av fjällripor)


G'natt





Kommentarer

Lovprisa inlägget här:

Namn:
För dig som älskar sparris

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback