fiskmåsfilosofi

"Tänk att vara en fiskmås." sa jag till min syster och vi följde fjäderfäet med blicken. Det såg så fånigt ut hur den flög, knappt en halvmeter ovanför vattenytan.
"Letar den efter fisk?"
"Vad annars?"

"Jag vet inte. Till och med måsar har väl sina hemligheter?"
"Det har du rätt i."
Vi satt tysta en stund och badade fötterna i det vårkalla vattnet.
"Hör du valarna?" undrade jag och hon vände sig mot mig och föste den långa luggen bakom örat, för vinden blåste den i ansiktet på ett sätt som irriterade henne.
"Nej." Hon lyssnade en stund. "Jo. Nu hör jag. De sjunger.
"Mm." Vi satt tysta och lyssnade till valarnas sång medan vinden tilltog.
"Finns det valar här?"
"Tydligen."




I.K.


Kommentarer

Lovprisa inlägget här:

Namn:
För dig som älskar sparris

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback