Galilei och det jävla teleskopet

Det var en gång en pojke som hette Galilei. Han tyckte om att leka med tomma toalettpappersrullar och en dag kom han på en briljant idé. Han målade en toalettpappersrulle blå och satte en kupad glasskiva i dess ena ände. På glasskivan målade han några stjärnor. Sedan travade han nöjt iväg till stadens astronomiinstitut och visade upp sin rulle. Astronomikillarna be mäkta imponerade och när en av dem kikade i rullen utbrast han euforiskt:


"Det var väl det jag visste! Jupiter har åtta månar!"

  

Astronomikillarna gav Galilei en slant som han köpte glass för. När han kom hem var hans pappa Påven arg för att han gått hemifrån utan att säga till, och Galilei fick husarrest i resten av sitt liv.


Slut.


Hmm. Jag ska skriva en sammanfattning av lite artiklar på svenskan... Jag är rädd att jag är oseriös.


Kommentarer
Postat av: madre

vadå, utmärkt grepp på historien tycker jag!

2009-02-10 @ 11:08:44

Lovprisa inlägget här:

Namn:
För dig som älskar sparris

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback