filips oboe

Min bror älskar inte mig. Han skryter bara om Filip. Så fort jag pratar om något jag har gjort, säger han att Filip är mycket bättre. Speciellt gillar han att skryta om att Filips oboe är mycket mer värd än min flöjt. 18 000 var senaste budet. Om hur mycket Filips oboe kostade, menar jag. Ibland kostar den mer också. Men idag kostade den 18.

När vi satt och åt allesammans började jag och Åsa tala om denna "Filips oboe", för den måste så otrolig eftersom Harald alltid pratar om hur värdefull den är:

Inga: Åsa, hörde du vad de sa på radion imorse?
Åsa: Nej, vadå?
Inga: Jo, att Filips oboe kostade 18 000.
Åsa: Jaha! Jo, det hörde jag visst. Den är ju fantastisk, den där oboen. Hörde att de gick ut med det i riksTV också.
Inga: Ja, det är otroligt. Den där oboen. Inte sant Harald?
Harald: Men sluta!
Inga: Men Åsa? Har du hört att man ska riva Y:et i Timrå och bygga ett monument av Filips oboe där istället?
Åsa: Nejmen vad säger du?
Inga: Javisst, det är sant. En jätteoboe helt enkelt.
Åsa: Jaha, där ser man. Filips oboe blir monument.
Inga: Ja, och då kanske man skulle kunna resa en minnessten också? "Till minne av Filips oboe" Och så skulle man kunna ordna så att folk kan få åka hem till Filip och titta på hans oboe?
Åsa: Ja, vilken underbar ide! Och sen skulle vi kunna skriva en diktsamling om Filips oboe också? Ur olika synvinklar liksom. En ur Filips synvinkel, hur det känns att vara Filip liksom.
Inga: Ja! Och en ur oboen självs synvinkel.
Åsa: Precis, och en ur oss avundssjukas synvinkel!
Torsten: Och en ur min helt likgiltiga synvinkel...
Inga: Ja, det är viktigt.
Mamma: Och en ur Haralds synvinkel!
Einar: Men jag då? Får inte jag någon synvinkel?
Inga: Men Einar, var inte fånig, du har ju ingen synvinkel. Vad ska du med en sån till?
Åsa: Ja, den där oboen alltså. Så fantastisk.
Inga: Ja, den kostade ju 18 000.
Åsa: Ja, Filips oboe.


Ja, Filips oboe. Haralds kommentar efter samtalet om oboen var: Alltså, ni är helt sjuka.

Snart startar föreningen Filips Oboes Interationella Fanclub (FOIF)

Kommentarer
Postat av: Åsa

Åh Filips Oboe, KÄRLEK


Lovprisa inlägget här:

Namn:
För dig som älskar sparris

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback