Gubben och hästen

Värt att nämnas i denna blogg är också att jag var ute och sprang på lägdorna* ute i bushen** på nyårsförmiddagen. Och när jag håller på och springer som bäst dyker en häst*** upp ur tomma intet! Jag blir döchockad, men börjar springa en lite omväg runt hästen, men vad gör ryttaren då om inte rider rakt fram till mig!

- Är du ute och springer! Säger gubben på hästryggen observant.
- Ehmm.. ja, flåsar jag till svar.
- Ja, tänka sig. Visst känner man sig så FRI här ute! Han gestikulerar vilt med armarna och ler brett.
- Ehmm, javisst. På ängarna..
- Jaa.. jag brukar springa nere i fågelsången jag!
- Jaså, ja...
- Men det är ganska hårt, va? Man får vara försiktig, men det är bra för fotlederna!
- Ja just det ja.. ehe, fotlederna ja..

Ja, där stod jag på lägdan och hade en angenäm diskussion om fotleder med en gubbe till häst. Men det händer väl varje nyår, eller?

Haha, så härligt tokiga människor det finns. Vi ses nästa nyår, right Ragnar? (han hette säkert Ragnar).

* "Lägda" är ett dialektalt uttryck framförallt i Västernorrland och Jämtland, för "äng".
** Bör utläsas som "Söråker"
*** Jag skämtar inte!

Kommentarer

Lovprisa inlägget här:

Namn:
För dig som älskar sparris

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback