SCHWEIZ 2008

Goddagens kära värld. Familjen Kempe är nu hemkommen från Hasliberg i Schweiziska Alperna. Jag hade nöjet att föra en enkel resedagbok, ur vilken jag ska förära er med några utdrag...:

DAG 3 Destination Kassel, Tyskland
11.26 Jag och Åsa råkade olyckligtvis förlora orienteringen på färjan och, nå vi tappade givetvis inte bort oss, utan hittade bara inte tillbaka till bildäck. Eller tja, när vi väl gjorde det, så blev vi i princip överkörda av 300 förbidånande lastbilar. Sedan smet vi gående ut ur bildäck, låtsades att vi var cyklar, samt gjorde bekantskap med en blond man vilken lånade oss telefon så att vi blev upplockade. Men detta har väl hänt de flesta.
18.35 Astråkigt. Dött djur-tråkigt. Coca cola.





DAG 4 Destination Mulhouse, Frankrike
13.46
Käkade på tysk restaurang. Ingen av oss förstod menyn särskilt bra, och pappa bara väljer något på måfå, varpå servitrisen säger: "Wissen Sie was das ist? Ich glaube nicht du wollst das essen!" (översättning: Vet du vad det är? Jag tror inte du vill äta det!). Hon hämtade en tallrik med något underligt på och pappa ändrade snabbt sin beställning till frikadeller. Och vi barn också, för att vara på den säkra sidan.

 

 

22.30 Hej Frankrike. Fullt av fransktalande fransmän överallt. Skrämmande. De behärskar liksom det här vansinniga språket. Nåväl. Käkade på restaurang. Pappa var överlycklig över att få tala franska och smålog sinnessjukt hela tiden. Harald och jag kom på en kul grej:

Man sitter med huvudet nerböjt (gärna med en hatt eller huva uppfälld) och mumlar: "merci monsieur" varpå man ser upp, gör darth vader-minen och rimmar med sinnessjuk röst: "sacre bleu!"


Sedan var vi tvungna att uppleva ett tyskt coverbands ABBA-framträdande i Frankrike. Obehagligt.





DAG 5
Hasliberg, Schweiz (slutdestination)

15.52 Harald kommenterade en tant som körde förbi: "Hon ser bister ut. Hon ser ut som en bistro."



 

DAG 6 sjätte juli

 

Regn, regn, regn. Lika med dimman. Vackra berg här. Ännu vackrare alpkor. Sakna, sakna, sakna. Pappa inifrån köket: "Hmm... nån måste alltså ha gömt disktrasan." Varför skulle någon gömma disktrasan? Jag leder flugdödarligan.


Vacker brori full regnmundering.
Som om lite regn skulle hindra oss från att ge oss ut och vandra

Lite kul var det också


DAG 7 sjunde juli
Regn, dimma. Satans kortlekar! De tar kål på mig... (Det finns 14, jag skojar inte, kortlekar här, och de ligger i en enda röra)."Landa i sylten då, tjockhuvve" Einar (unge herr Eggmond) har övertagit ledningen i flugdödarligan.



Fortsatt molnighet, men vackert var det ändå



DAG 8 åttonde juli

Fin utflykt. Vackra kor som nödvändigtvis ska ligga mitt på stigen (med stup på bägge sidor) eller komma stormandes mot en med sina 500 kg i 120 knyck! Vackra. Sedan lekkväll 3 000. En sånglek, sex stycken högljudda Kempar. Ont i huvudet. Men kärlek. Och snart får vi pudding :D Tidigare idag:


Pappa sjunger inne i köket. Väldigt mörkt. Extremt mörkt för att vara ärlig. Huset skakar faktiskt när han går loss på basstämman. Åsa säger: Hahaha, vad sjunger han? Låter som... typ ryska nationalsången. Hahaha. Pappa, vad sjunger du!? Pappa (utifrån köket): Rysslands nationalsång!


Jag är förresten ett begränsarhuvud.



Alpkon Mona
Alpkon Mona

Planplatten, mina traktorskor i förgrunden
Var tvungen att härma min kära mor med en "skobild" uppe på Planplatte




DAG 11 elfte juli

Gräslig tropisk värme. Var och badade i Brienz. De gräsligt snåla Schweizarna tog betalt, men det var åtminstone fint där. Hör och häpna, pappa var på sånghumör förut. Han stod och lagade mat, och helt plötsligt föddes en ny hit:


"Var är vitlöken. Var är vitlöken. Var är vitlöken. Lalalalalala. Vem har ta'tt den"




Åsa står i begrepp att attackera mig på ett murmeldjurs vis




DAG 15 femtonde juli

Snart hemma! Sveriges land utanför bilrutorna.
17.01 ÅH GUD! Man har hittat ett val- eller mammutben i Jämtland! 56 cm i diameter och väger 12 kg! (Pappa älskar att höra på nyheterna. Jag med). Jag vill aldrig mer bila.




Usch för att bila




Och ja. Nu var det slut.



Kommentarer
Postat av: Åsa

Kärlek


Lovprisa inlägget här:

Namn:
För dig som älskar sparris

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback