Praktik på Louisiana

"Det är märkligt. Hela Danmark tycks exlpodera i fågelsång. Den kommer dånande genom buskar och snår och även på platser där man är säker på att ingen fågel kan gömma sig, ekar den. Fåglarna är ena luriga rackare också, de gömmer sig i löven för att sedan, när man minst anar det, hoppa fram med ett vansinnigt fnitter. Men de är vänliga själar och det är säkert att man aldrig känner sig ensam i Danmark där alla fåglar alltid sjunger."


Jag är tillbaka i det långsmala landet där ingenting blommar och där man måste gå i skolan. Efter min praktikvecka i Boernehuset på Louisiana Museum of Modern Art i den lilla idyllen Humlebaek några mil norr om Köpenhamn, kan jag konstatera att det var det bästa jag gjort i hela mitt liv. Jag har fått jobba i en fantastisk miljö, omgiven av enastående konst av bland annat den surrealistiske mästaren Max Ernst
och Alberto GiacomettiJag har mött så många olika människor. Jag har förälskat mig i fågelsången och mitt frukostsällskap, jag har mött busschauffören och den härliga personalen på museet. Sant är att jag känt mig mer fri och oberoende än någonsin förut. Till min systers (who is moving far, far away) tröst kan jag säga att det inte är så tokigt att bo ensam i ett annat land, trots allt :)



Så här vackert är det i Danmark.


Louisianas trädgård är inte heller så pjåkig.


En förskoleklass får lära sig om Giacometti och rita av en av hans skulpturer.

Deras uppfattning om museets regler:

1. Man får inte röra skulpturerna, för de kan vara farliga.
2. Man får inte kissa på skulpturerna.
3. Man får inte röka.

Ganska bra pejl, ändå :')


Mitt rum på vandrarhemmet i Fredensborg.
Förutom att personalen var osynlig och det inte fanns något lås på duscharna, var det helt okej :)


I Danmark har de något som heter De förenade dampvaskerierna. Mycket fint namn på en tvättfirma, tycker jag.


Som avslutning bjuder jag på denna asheta figur som ett av barnen i Boernehuset har skapat. Ett riktigt geni, om jag får säga det själv :)




Kommentarer

Lovprisa inlägget här:

Namn:
För dig som älskar sparris

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback