Våra nya grannar

En skatunge skriker när solen går i moln. Vinden får det blågröna gräset att bölja, som vore det ett hav med tusentals vilda vågor. Ingen har slagit lägdan i år, och jag bestämmer mig för att utforska gräsdjungeln. När jag går närmare tornar stråna upp sig högre än någonsin. Vinden blåser upp och sliter i mitt hår och mina kläder och jag sträcker ut armarna när jag kastar mig framåt.
     Inuti är allt stilla. Grässtråna bildar långsamt vajande väggar och oändliga korridorer korsar varandra i ett myller. En storspov vandrar sävligt tvärsigenom gången jag följer och jag håller andan tills den har passerat.
    

Igår gick jag runt inuti lägdan i timtal och bara tittade på gräsväggarna och andades den välgörande ensamheten. Men nu har våra nya grannar flyttat in.


Kommentarer

Lovprisa inlägget här:

Namn:
För dig som älskar sparris

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback